Tänä vuonna en tehnyt yhtään uuden vuoden lupauksia, sillä ne jää aina toteuttamatta. Mutta minulla on kuitenkin paljon uuden vuoden toivomuksia. Suurin niistä on olla onnellinen tänä vuonna. Viime vuoden lopulla olin aika uupunut. Uupunut elämään huolehtien yksin lapsista miehen ollessa paljon töissä. Uupunut ainaisiin moitteisiin ja valituksiin. Edellisen kirjoitukseni jälkeen hakeuduin omalääkärille, jonka luona tehtiin masennustesti. Sain vain kuusi pistettä, eli ihan tavallisen lukeman, mutta silti olo oli kauhea. Tai se vaihteli paljon. Toisena päivänä kauhea ja toisena melko hyvä. Omalääkärin kautta sain lähetteen psykiatrisen sairaanhoitajan luo juttelemaan. Olen nyt käynyt siellä kolme kertaa ja saanut jonkun verran ajatuksiani koottua. 

Psykiatrinen sairaanhoitaja sai minut patistettua varaamaan ajan perheasianneuvottelukeskukseen. Aikaa varatessani päätin, että tämä on viimeinen asia minkä avioliittoni eteen tulen tekemään. Jos mies ei suostu mukaani tulemaan se olkoon merkki siitä, että tästä ei tule enää mitään. 
Kun aikaan oli kolme viikkoa kerroin, että olen varannut meille keskusteluajan. Mies kysyi "miksi ?" vastasin, että me voitaisiin jutella. "Ai, miksi ?", vastasin, että koska me molemmat ollaan onnettomia. Mies tuntui kimpaantuvan ja sanoi "Sinä se tässä onneton olet, en minä !". En tiennyt itkeäkö vai nauraa. 
Sen jälkeen olen aina silloin tällöin muistuttanut tapaamisesta. Kerran mies kirjoitti viestissään, ettei voi lähteä sinne koska "hänellä on oman päänsisäisiä asioita". Oletan siis, että hän tarkoitti jotain asioita, joita ei halua siellä puhua. Ymmärrän selityksen, mutta se tarkoittaa sitten sitä, että hänen tulisi jutella jonkun kanssa yksinään. Sillä jotainhan niille päänsisäisille asioille olisi tehtävä.

Tänään on se aika perheneuvojalle. Ja minä menen sinne yksin. 

Eilen illalla, kun sanoin miehelle, että minä menen sinne perheneuvojalle sitten yksin hän selvästi alkoi miettimään tuloaan. "Niin monelta se olikaan ja missä ?". Sillä samalla hetkellä tajusin vain, etten halua häntä sinne mukaan. En halua enää tehdä mitään tämän avioliiton eteen. Vain sen loppumisen eteen.